10/05/2011

«Παρατηρήσεις και προτάσεις επί του νομοσχεδίου που αφορά τα δεσποζόμενα και αδέσποτα ζώα συντροφιάς και της προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό»

Προς την Υφυπουργό  Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
Κα Μ.Αποστολάκη.

      Θέμα: Κρίσεις  και προτάσεις επί του νομοσχεδίου  που αφορά τα δεσποζόμενα και  αδέσποτα ζώα συντροφιάς και της προστασία των ζώων από την εκμετάλλευση ή τη χρησιμοποίηση με κερδοσκοπικό σκοπό.

15/4/11

ΑΠ.: 807

Αξιότιμη κα Υπουργέ,
 

Σας αποστέλλουμε τις προτάσεις μας σχετικά  με το ανωτέρω νομοσχέδιο διότι όπως θα διαπιστώσετε δεν διέπονται από συνδικαλιστικό όφελος άλλα από καλοπροαίρετη διάθεση οργάνωσης ενός τομέα που πάσχει με στόχο την προστασία της υγείας και ευζωίας των ζώων συντροφιάς καθώς και την προάσπιση της δημόσιας υγείας.

Άρθρο 1

Να συμπεριληφθεί  ο ορισμός του νόμιμου κτηνίατρου:

« Νόμιμος κτηνίατρος ο οποίος νομιμοποιείται να εφαρμόζει οποιαδήποτε κτηνιατρική πράξη σε ζώο συντροφιάς θεωρείται αποκλειστικώς ο κτηνίατρος ο οποίος είτε διαθέτει άδεια λειτουργίας ιατρείου μικρών ζώων είτε είναι εταίρος κτηνιάτρου που διαθέτει ιατρείο μικρών ζώων είτε, τέλος, έχει προσληφθεί με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας από κτηνίατρο που διαθέτει τοιαύτη άδεια.»

Παρ. στ. Άρθρο 1

Μικρό ζώο  συντροφιάς είναι το ζώο του οποίου το βάρος δεν υπερβαίνει τα 10 κιλά. 
 
Παρ. 1δ άρθρο 1

Αρμόδιος Φορέας Εκτέλεσης της σήμανσης και της καταγραφής των ζώων συντροφιάς και των ιδιοκτητών τους στη Διαδικτυακή Ηλεκτρονική Βάση είναι όχι κάθε κτηνίατρος αλλά ο ιδιώτης νόμιμος κτηνίατρος, ο οποίος πρέπει να καταγράφει τα ζώα συντροφιάς εντός κάποιου χρονικού ορίου (προτεινόμενο 24 ώρες).

Παρ. 1 άρθρο 2 και παρ. 1 άρθρο 4
 
Θεωρούμε  ορθό ο Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος να είναι συνδεδεμένος με την Ηλεκτρονική Βάση ώστε άμεσα να ελέγχουμε αν οι κτηνίατροι που καταγράφουν τα ζώα διαθέτουν νόμιμη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος.

Παρ. 3 άρθρο 2

Αρμόδιος  φορέας εκτέλεσης της σήμανσης και  καταγραφής των ζώων να ορίζεται ο  ιδιώτης νόμιμος κτηνίατρος όπως ορίζεται στο άρθρο 1 και όχι κάθε κτηνίατρος. Ο δημόσιος κτηνίατρος πρέπει να ελέγχει και συνεπώς δεν δύναται να ασκεί καθήκοντα ελεγχόμενου.

Παρ. 2 άρθρο 4 

Η ηλεκτρονική  σήμανση και καταγραφή πρέπει να αφορά μόνον τα στοιχεία των  δεσποζομένων ζώων συντροφιάς.

Παρ. 3 άρθρο 4
 
Η σήμανση  κάθε ζώου συντροφιάς είναι υποχρεωτική. Εξαιρούνται οι ποιμενικοί σκύλοι δεδομένου ότι ο τρόπος διαβίωσής τους στις εκτροφές αποτρέπει την πιθανότητα να γίνουν αδέσποτα και ταυτόχρονα δεν επιβαρύνεται με το κόστος της σήμανσης ο αγρότης.

Παρ. 5 άρθρο 4

α) Στην παρούσα  παράγραφο ορίζεται ότι η ηλεκτρονική  σήμανση και καταγραφεί πραγματοποιείται σε κτηνιατρείο ή σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους των Δήμων, των διαδημοτικών κέντρων και των φιλοζωικών σωματείων.

Η ηλεκτρονική  σήμανση αποτελεί κτηνιατρική πράξη και πραγματοποιείται με υποδόρια ένεση. Συνεπώς είναι αναγκαίο οι ανωτέρω χώροι να είναι σύμφωνοι με την νομοθεσία που διέπει κτηνιατρεία - κλινικές (π.χ. συνθήκες υγιεινής). Πως θα οριστεί η σημασία της φράσης «ειδικά διαμορφωμένοι χώροι».

β) Στην αυτή παράγραφο ορίζεται ότι η σήμανση  και καταγραφή των ζώων συντροφιάς μπορεί να γίνει σε ορεινές και ημιαστικές περιοχές και στις Διευθύνσεις Κτηνιατρικής.

Α. Από ποιους θα γίνει; Προφανώς αν και δεν αναφέρεται από κτηνίατρους υπηρετούντες στο Δημόσιο, οι οποίοι πλέον μεταβάλλονται ανά περίπτωση από ελεγκτές σε ελεγχόμενους και τανάπαλιν.

Β. Σε ποιους χώρους; Εδώ ισχύει ότι και ανωτέρω  περί χώρων σύμφωνα με νομοθεσία  που διέπει κτηνιατρεία.

Άρα σήμανση  και καταγραφή ζώων συντροφιάς μπορεί να γίνει από τις Διευθύνσεις  Κτηνιατρικής μόνο όπου στα όρια των  Δήμων δεν υπάρχει ιδιώτης  κτηνίατρος με άδεια λειτουργίας κτηνιατρείου.
 
Παρ. 8 άρθρο 4

Η συμπλήρωση των στοιχείων του βιβλιαρίου υγείας ή του διαβατηρίου του  ζώου συντροφιάς πρέπει να πραγματοποιείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά και  σε καμία περίπτωσης χειρόγραφα ώστε να εξαλειφθεί η πιθανότητα πλαστογραφίας και απάτης.
 
Παρ. 11 άρθρο 4

Δεν διευκρινίζεται το μήνα που μεσολαβεί έως τη λειτουργία της Ηλεκτρονικής Βάσης πως θα προχωρεί η σήμανση και καταγραφή των ζώων.

ΠΡΟΣΘΗΚΗ  ΝΕΑΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ (13) άρθρου 4
 
Όσοι έχουν  πρόσβαση στη διαδικτυακή βάση οφείλουν και δεσμεύονται να τηρούν το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων των ζώων, των ιδιοκτητών ζώων και των πιστοποιημένων κτηνιάτρων σύμφωνα και με το νόμο περί προστασίας προσωπικών δεδομένων.
 
Παρ. 1 άρθρου 5 σημείο (α)
 
Ο ιδιοκτήτης του δεσποζόμενου ζώου οφείλει να μεριμνά για τη σήμανση και καταγραφή του ζώου του μέσα σε προθεσμία τριών (3) μηνών από τη γέννησή του δεδομένου ότι σε αυτό το χρονικό διάστημα πολλά ζώα αποβιώνουν από διάφορες ασθένειες και δεν προκύπτει λόγος να σημαίνονται ηλεκτρονικά και να επιβαρύνεται και ο ιδιοκτήτης.
 
Παρ. 4 άρθρο 6
 
Όπως και  ανωτέρω ο αριθμός της σήμανσης στο βιβλιάριο υγείας ή στο  διαβατήριο κυνηγετικού σκύλου πρέπει να εγγράφεται ηλεκτρονικά και όχι χειρόγραφα.

Παρ. 7 άρθρο 6

Ορίζεται ότι απαγορεύεται να εισέρχονται στην Ελλάδα ζώα συντροφιάς που δεν έχουν ηλεκτρονική σήμανση.

Είναι σωστή  η παράγραφος, θα πρέπει όμως να συμπληρωθεί  ότι αν το ζώο παραμείνει για μεγάλο χρονικό διάστημα στη χώρα (π.χ. άνω  των έξι μηνών) τότε θα πρέπει να καταγραφεί στην Ηλεκτρονική Βάση.

Παρ. 3 άρθρο 7

Στις Εκθέσεις που συμμετέχουν ζώα συντροφιάς πρέπει να παρίσταται και ιδιώτης νόμιμος κτηνίατρος.

Παρ. 3 άρθρο 9

Σε περίπτωση  που απαιτείται αναισθησία για την  περισυλλογή των αδεσπότων ζώων επιβάλλεται η παρουσία ιδιώτη νόμιμου κτηνιάτρου ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για την κατοχή και χρήση του αναισθητικού όπλου.

Παρ. 4 άρθρο 9

Τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς που περισυλλέγονται  οδηγούνται στα υπάρχοντα καταφύγια  αδεσπότων ζώων, στα δημοτικά κτηνιατρεία, σε ιδιωτικά κτηνιατρεία που διαθέτουν την κατάλληλη υποδομή και μπορούν να φιλοξενήσουν προσωρινά και για εύλογο χρονικό διάστημα τα προς περίθαλψη ζώα μέχρι την αποθεραπεία τους υποβάλλονται σε κτηνιατρική εξέταση, στειρώνονται και σημαίνονται με ειδικού τύπου και διαστάσεων κολάρο ανάλογα με το φύλλο ή δερματοστιξία και καταγράφονται σε ειδικό μητρώο που διατηρεί ο Δήμος για τα αδέσποτα ζώα. Δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκη η ηλεκτρονική σήμανση των αδεσπότων ζώων, γιατί πως αλλιώς θα διαχωρίζονταν από τα δεσποζόμενα, ενώ ταυτόχρονα μειώνεται το κόστος που θα βαραίνει το δήμο για τη σήμανση, εφόσον σύμφωνα με το νόμο οι δήμοι είναι υπεύθυνοι για τη διαχείριση των αδεσπότων ζώων.

Παρ. 6 άρθρο 9

Τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς που περισυλλέγονται  και διαπιστώνεται ότι είναι υγιή ή έχουν πλέον αποθεραπευθεί καθώς και τα προερχόμενα από παράδοση από τον ιδιοκτήτη τους μπορούν να υιοθετούνται μόνον από ενήλικο φυσικό πρόσωπο και όχι από νομικά πρόσωπα (φιλοζωικές ενώσεις και σωματεία) δεδομένου ότι σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία οποιοδήποτε έμψυχο όν μπορεί να υιοθετηθεί μόνον από φυσικό πρόσωπο, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη της υιοθεσίας και όχι από ένα άυλο νομικό πρόσωπο.

Παρ. 11 άρθρο 9

Ο συντάκτης  αυτής της παραγράφου δεν έχει αντιληφθεί ότι η στείρωση είναι μία σοβαρή χειρουργική επέμβαση κατά την οποία το ζώο απαιτεί περαιτέρω νοσηλεία  για τουλάχιστον 2-3 μέρες λόγω κινδύνου μετεγχειρητικών επιπλοκών. Τέτοιες χειρουργικές επεμβάσεις δεν είναι εφικτό να πραγματοποιούνται σε κινητές μονάδες ούτε σε εγκαταστάσεις των διευθύνσεων αγροτικής οικονομίας και κτηνιατρικής δεδομένου ότι απαιτούνται συγκεκριμένοι αδειοδοτημένοι χώροι όπως αναφέρει η κείμενη νομοθεσία, κτηνιατρεία-κτηνιατρικές κλινικές για να διασφαλίζονται οι κανόνες υγείας και ευζωίας των ζώων συντροφιάς, η διαχείριση των ιατρικών αποβλήτων άρα και η προστασία του περιβάλλοντος καθώς και ο τρόπος χειρισμού των φαρμάκων που χρησιμοποιούνται για την αναισθησία (ναρκωτικές ουσίες) για τις συγκεκριμένες επεμβάσεις καθώς και οποιοδήποτε άλλο φαρμακευτικό σκεύασμα χρησιμοποιείται για την περαιτέρω νοσηλεία των ζώων.

Παρ. 12 άρθρο 9

Στην πενταμελή  συμβουλευτική επιτροπή κάθε Δήμου  σχετικά με τα αδέσποτα ζώα είναι  αδιανόητο να μην συμμετέχει κτηνίατρος, ο καθ’ ύλην αρμόδιος επιστήμονας.

Άρθρο 18

Συμφωνούμε απόλυτα να γίνονται εκδηλώσεις και ομιλίες σε σχολεία και τοπικές κοινωνικές ομάδες ώστε τα άτομα να εκπαιδεύονται να επιμορφώνονται και να προάγεται η φιλοζωία.

Οι παρατηρήσεις μας είναι δύο:

α) Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου να συνεργάζονται και με τον ΠΚΣ για την προώθηση των ανωτέρω σκοπών και

β) να απαλειφθεί η διάταξη περί χρηματοδοτήσεως. Είναι απαράδεκτο στη σημερινή κρίση  που διέρχεται η χώρα να δίδονται χρήματα για ομιλίες σε σχολεία  ή για οργάνωση σεμιναρίων.

Φορείς κτηνιάτρων, φιλοζωικές οργανώσεις, σε συνεργασία πάντα με φορείς κτηνιάτρων, μπορούν εθελοντικά και δωρεάν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για την πληρέστερη επιστημονική και αντικειμενική ενημέρωση.

Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                             Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Α. ΤΡΑΧΗΛΗ                                               Α. ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΣ
επιστροφή